Rindu Arwah Yasmin J - Qila Sulaiman

Friday, September 14, 2012

Rindu Arwah Yasmin J


SELAMA AKU MENCARI SELAMA AKU MENANTI 
BAYANG BAYANG MU DIBATAS SENJAS 
MATAHARI MEMBAKAR RINDUKU 
KU MELAYANG TERBANG TINGGI
TUK SELALU MEGA -MEGA 
MENEMBUS DINDING WAKTU 
KU TERBARING DAN PEJAM KAN MATA
DALAM HATI KUPANGGIL NAMAMU
SEMOGA SAJA KAU DENGAR DAN MERASAKAN 
GETARAN DIHATI KU 
YANG LAMA HAUS AKAN BELAIAN MU 
SEPERTI SAAT-SAAT DULU :"(






abah aku memang tahu tentang pergi yasmin j cuma dia tidak tahu kisah yang berlaku sebelum arwah pergi ...aku mencerita kan secara details aku niat nak tunjuk gambar arwah yasmin j tapi abah xmau abah sebak dengar kisah die dan simpati ..dia suruh abang aku stop ckp pasal arwah dia xsanggup dgr ...sampai sekarang dia xnak tgk die kata dlm paper dia pernah tgk muka cm 'mat salleh'

die xnak tgk die ckp "xmau xmau abah xmau tgk abah xleh tgk org yang meninggal tambah2 plak kisah dia plak cm nie ...



PLEASE  READ !


. Doa Nabi s.a.w. kepada Abi Salamah r.a. ketika kematiannya sebagaimana yang diriwayatkan dari Ummu Salamah r.a.:

“Rasulullah s.a.w. masuk kepada jenazah Abu Salamah (pada hari kematiannya) dan sesungguhnya matanya terbuka, lalu baginda memejamkannya (yakni baginda menutup kelopak matanya dengan tangan baginda). Kemudian Nabi bersabda: “Sesungguhnya ruh ketika dicabut, diperhatikan oleh mata (yakni ketika ruh ditarik keluar dari badan, mata melihat ke mana ruh pergi)”. Lalu beberapa orang dari keluarganya berpekikan. Maka Nabi bersabda: “Janganlah kamu menyeru kepada mayat-mayat kamu melainkan dengan suatu kebaikan kerana sesungguhnya para malaikat mengaminkan apa yang kamu ucapkan”. Kemudian Nabi s.a.w. berdoa:


اللَّهمَّ اغْفِرْ لأَبِي سَلَمَةَ، وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ فِي الْمَهْدِيِّينَ، وَاخْلُفْهُ فِي عَقِبِهِ فِي الْغَابِرِينَ، وَاغْفِرْ لَنَا وَلَهُ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَافْسَحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ، وَنَوِّرْ لَهُ فِيهِ

“Ya Allah! Berilah keampunan kepada Abi Salamah. Angkatlah darjatnya di kalangan orang-orang yang diberi petunjuk. Jadilah penggantinya bagi anak-anaknya yang masih tinggal. Kurniakanlah keampunan untuk kami dan untuknya, wahai Tuhan sekelian alam. Lapangkanlah untuknya di dalam kuburnya dan terangilah untuknya di dalam kuburnya”.

(Riwayat Imam Muslim)

Hadis di atas menjadi dalil bahawa doa orang hidup akan memberi manfaat kepada si mati sekalipun doa itu bukan datang dari anaknya.



TIDAK SIA-SIA UMAT ISLAM MENDOAKAN UTK ARWAH ..TETAPI MENGAPA ADA ORG MASIH BERPENDERIAN SEBALIKNYA ..


next entry about arwah again

AL-FATIHAH 

22 comments:

  1. doakan selalu...jgn peduli apa orang akan kata...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ..memang xpeduli kan tapi manusia memang cemburu kot ..selalu nmpk ada org suruh dlete la blog n page tu hmm

      Delete
  2. Al-Fatihah... sebak baca blog arwah...menitis airmata ini... Allah...Allah...Allah... tem4 kan la arwah di kalangan org2 yg beriman... Amin3 ya Rab'bil Alamin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye memang saye sendri sebak ..:( amin amin semoga doa2 dari kita semua dtrma ...

      Delete
    2. amin...,saye sendiri pon sebak bile bace blog arwah walaupon selame ni tak penah pon kenal dengan arwah.

      #semoga arwah ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman insya-Allah.

      Delete
    3. semua org rasa perkara yang sama seperti ingin kenali arwah...amin..

      Delete
  3. sama2 la kita berdoa semoga arwah d tem4 kan d kalangan org2 yg beriman... doa kan jua saudara2 kita yg tlh pergi dahulu dari kita... Amin3x ya Rab'bil Alamin...

    ReplyDelete
  4. Salam Sejahtera Aqilah dan para pembaca blog ini,

    Saya Johan E Abdullah @ Johan Peter Hunwick (ayah kepada Arwah Yasmin Johan). Saya amat berterima kasih and so touched atas usaha Saudari membuat komen terhadap arwah anak saya. Saya juga amat bersyukur kepada illahi dan jutaan terima kasih atas doa semua muslimin & muslimat kpd arwah anak saya....only Allah s.w.t. balas kebaikan saudara saudari sekelian

    Mengalir air mata saya menulis komen ini. Nothing more sad for a father then bathing, assist in "kafan", solat jemmaah, usung jenazah cintaku, holding my beloved daughter with my two bare hands and placing her in liang lahad and finally listening to the Talqin.....the list goes on...but i am extremely grateful to Allah that the funeral went on very smoothly as any father could ask for and that i was actively involved.... Alhamdulillah diberi kekuatan olehNya.

    In Allah we trust and we must redha atas ketentuanNya. As a muslim we must submit in totality to Allah and without any doubt that Allah lebih mengetahui atas segalanya.

    My selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w and i will always berdoa you my anak manja - Yasmin Johan.

    ReplyDelete
  5. wslm uncle..
    amin atas2 kata uncle...
    walaupun arwah telah pergi meningalkan kita didunia arwah telah didik dgn baik dan menjadi seorang anak yang berilmu untk didunia dan akhirat ...
    pergi dgn usia yang masih muda..jauh dari segala dosa2 yang mendatang ..
    comment uncle sangat mendalam..saya sendri tidak dapat menahan sebak ..
    semoga uncle,aunty dan adik2 arwah yasmin sentiasa dlm keimanan dan byk bersabar kerana ALLAH menjanji kan ganjaran utk org yang sentiasa redha.sabar dan ikhlas menerima kesusahan dariNya..
    yeess!"we must redha atas ketentuanNya"

    alfatihah to yasmin
    (ANAK MANJA -JOHAN EUSOFFE ABDULLAH)

    ReplyDelete
  6. Al-fatihah buat arwah .. tiap kali dengar tntang arwah , saya jadi sebak .. sebak sangat .. moga dia ditempatkan dikalangan org2 yang beriman ..

    ReplyDelete
  7. alfatihah...sama la sperti apa yg saya rsa ...amin

    ReplyDelete
  8. al fatihah utk arwah...biarlah bibir2 di luar sana utk berkata2...yg penting moga kita sentiasa mendoakan arwah aman dan tenang di sana...insyallah kami sebagai kenalan di alam maya ini akan mendoakan bersama..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..semoga kita terus berdoa untk nya ..alfatihah

      Delete
  9. i feel something about arwah, tulisan dari hati yang tulus membuatkan kita terkesan sehingga hari ini, sy sendiri begitu sedih dengan apa yang ditinggalkan untuk kita walaupun sekadar kata-kata blog yang simple,,tp jauh memberi kesan ke atas pembacaan perasaan..Terus terang saya katakan arwah memberi sesuatu untuk saya berfikir tentang kehidupan...

    ReplyDelete
  10. Saya tak pernah kenal pun siapa arwah . Tapi saya turut bersedih atas pemergiannya . Saya ada buad entry about arwah . Saya turut rasa kehilangan arwah :'( . Bersabar ye

    http://randomrisme.blogspot.com/2012/09/something-makes-me-feel.html

    ReplyDelete
  11. al-fatihah..moga2 ditemptkan bersma org2 yg briman....amin

    ReplyDelete